Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tři v akci - AAA-V

20. 10. 2006
Přibližně v roce 2007 by mělo být do výzbroje zavedeno obrněné vyloďovací vozidlo nové generace, které se stane základním přepravním prostředkem útočných jednotek USMC. Postupně nahradí dnes používaný typ AAV7A1, přičemž rozdíl mezi nimi je mimořádný. Ač se to zdá těžko uvěřitelné, bude devítimetrové dobře pancéřované pásové vozidlo AAAV schopné se na mořské hladině pohybovat rychlostí až 45 km/h! Po vjezdu do vody částečně zatáhne (resp. přimkne) pásy a pojezdová kola do korby. Z přídě i zádě se sklopí rozměrné desky, takže se AAAV stane jakýmsi vodním kluzákem, který klade podstatně menší hydrodynamický odpor. Vlastní pohyb zajistí hydrodynamický pohon, jehož dvě trysky mají průměr 0,58 m. Výkonná čerpadla pohání vznětový motor, který během plavby vysokou rychlostí dává výkon až 1935 kW. Při pohybu na zemi je jeho maximální výkon omezen na 640 kW a v přechodovém režimu (voda/pevnina) může vyvinout až 1450 kW. Mimořádná rychlost plavby tak poprvé posunuje operační možnosti obojživelného vozidla do nové dimenze. Voda pro něj již nepředstavuje jen nutnou překážku pro překonání, ale prostor pro uskutečňování taktických manévrů. Velmi dobré výkony však má AAAV i na zemi. Nejenže při bojové hmotnosti 34,5 t dosahuje maximální rychlosti 72 km/h, ale díky nově řešenému kolejovému pásu a hydropneumatickému systému pérování s automatickým řízením světlé výšky má mít údajně pohyblivost v terénu srovnatelnou s tanky M1A1. Značná rychlost i pohyblivost představují nikoli zanedbatelný faktor pro zvýšení pravděpodobnosti přežití vozidla v boji. Ta pochopitelně souvisí i s úrovní pancéřové ochrany. Základní pancéřování je z hliníkové slitiny, kterou na všech důležitých místech zesilují keramické bloky. Vnitřní prostory pro 17 příslušníků výsadku a tříčlenné posádky jsou potaženy protiúlomkovými kevlarovými vrstvami. Palivové nádrže jsou důsledně odděleny od prostorů posádky a vozidlo má přetlakový systém kolektivní ochrany proti účinkům ZHN. Typ AAAV se vyznačuje i značnou palebnou silou. V dvoumístné otočné věži se nachází plně stabilizovaný 30mm automatický kanon a s ním spřažený 7,62mm kulomet. Nejmoder- nější systém řízení palby spolu s termovizními zaměřovači 2. generace a laserovým dálkoměrem umožňuje vést přesnou palbu za pohybu vozidla po zemi nebo při plavbě ve dne i v noci, za mlhy nebo v dýmu. Každé vozidlo bude mít družicové spojovací vybavení, displeje pro projekci digitální pohyblivé mapy nebo pro zobrazování informací (včetně grafických) z vyšších stupňů velení o taktické situaci předávaných v reálném nebo téměř reálném čase.

Obrazek
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář